Dagelijks onderwijs
Aan deze pagina wordt nog gewerkt.
Dagelijks onderwijs
Aan het begin van de schooldag groeten de leerlingen en de leerkrachten elkaar. Hierna gaan de leerlingen zelfstandig aan het werk.
Basisvaardigheden in de onderbouw (groep 1-2)
In de onderbouw gaat het leren en werken vooral nog spelenderwijs. De leerlingen doen veel ervaring op door het werken met concreet materiaal, bijvoorbeeld constructiemateriaal. Al spelend en werkend leren ze samen te werken en rekening te houden met elkaar.
Basisvaardigheden in de middenbouw en bovenbouw (groep 3 t/m 8)
In alle groepen is er veel aandacht voor de basisvaardigheden: lezen, schrijven, taal en rekenen. Er worden instructielessen gegeven aan de hele groep, waarna de leerlingen aan het werk gaan. Er wordt in het werkaanbod gedifferentieerd zodat iedere individuele leerling werk maakt, passend bij zijn/haar niveau.
Wereldoriëntatie
Op dit moment werken wij met IPC en zijn aan het bekijken of deze kosmische methode voor de verschillende zaakvakken bij onze visie en school past.
Burgerschap
Op OBS Dakpark werken we dagelijks aan de wettelijke verplichting om actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Dit betekent dat we ons richten op het ontwikkelen van basiswaarden, kennis, houdingen en vaardigheden die nodig zijn om volwaardig deel te nemen aan onze democratische rechtsstaat. Onze maatschappij is zeer divers, en de verschillen zijn groot. Daarom leren we onze leerlingen om weerbaar én betrokken te zijn. Dit doen we door ze te helpen zichzelf goed te leren kennen en beheersen, respect te tonen voor wat niet bij hen past, verantwoordelijkheid te nemen en doorzettingsvermogen te ontwikkelen.Deze belangrijke lessen zijn op een natuurlijke manier verweven in ons dagelijks pedagogisch handelen. Daarnaast maken we gebruik van de methode Kwink, die ons helpt om structureel aandacht te besteden aan sociale en emotionele vaardigheden. Zo bereiden we onze leerlingen niet alleen voor op een succesvolle toekomst, maar ook op hun rol als actieve, verantwoordelijke en respectvolle burgers in onze samenleving.
21e-eeuwse vaardigheden
21e-eeuwse vaardigen zijn vaardigheden die nodig zijn om je weg goed te kunnen vinden in de complexe wereld waarin wij leven. Wij leren de kinderen deze vaardigheden doelbewust aan. Veel van deze vaardigheden komen als vanzelfsprekend terug in ons onderwijsaanbod. We leren de kinderen hoe informatie op te zoeken en te verwerken, stimuleren een nieuwsgierige houding en spelen in op de intrinsieke motivatie van de kinderen. Bij deze vaardigheden moet u denken aan kritisch denken, creatief denken, probleemoplossend vermogen, ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid, communicatieve vaardigheden, samenwerken en sociale vaardigheden.
Vakleerkrachten
De leerlingen bij ons op school krijgen geregeld les van vakleerkrachten.
De peuters en de groepen 1 t/m 4 krijgen iedere week dansles van meester Etienne.
Ook de gymlessen worden verzorgd door vakleerkracht, meester Nick. Alle groepen gaan tweemaal per week gymmen. De kleuters krijgen eenmaal per week een door de vakleerkracht verzorgde les in het speellokaal, maar kunnen vaker gebruikmaken van het speellokaal.
Meester Julian geeft gedurende het schooljaar aan alle kinderen van Obs Dakpark muziekles en drama.
Als de leerlingen in groep 5 zitten, beginnen ze met schoolzwemmen, ongeveer vanaf februari. In groep 6 gaan ze hier nog mee door, tot ongeveer halverwege het schooljaar. De LAN-bovenbouw gaat het hele schooljaar naar schoolzwemmen.
Juf Miranda verzorgt de lessen handvaardigheid/wetenschap & techniek. Alle groepen gaan eenmaal per week naar het technieklokaal voor een les